Motoryzacja i technologia

Chlapacze samochodowe – czy warto się w nie zaopatrzyć?

Okres jesienno – zimowy to bardzo trudny czas dla samochodów. Warunki do jazdy się pogarszają, na jezdniach gromadzi się dużo żwiru i soli. Drobinki pryskają spod kół i niszczą powłoki lakiernicze oraz warstwy antykorozyjne. Sól z kolei wpływa na przyspieszenie procesu rdzewienia. Aby się przed tym ustrzec, warto zdecydować się na chlapacze samochodowe na Motos.pl. Elementy te były najbardziej popularne w latach 70., 80. oraz 90. Później powoli zaczęto je wycofywać z powodów estetycznych. Jednak dobrze jest zwrócić na nie uwagę i dowiedzieć się co dają oraz jakie są ich wady i zalety. 

Czym są chlapacze do samochodu?

Chlapacze do samochodu uniwersalne to bardzo ciekawe rozwiązanie. Jak wspomniano wcześniej, kiedyś były one obowiązkowym wyposażeniem niemal każdego samochodu. Dzisiaj decyzja o ich zamontowaniu jest samodzielna. Warto jednak zdecydować się na ten krok. 

Chlapacze to nic innego jak specjalne przedłużenia błotnika. Inna ich nazwa to osłony przeciwbłotne. Ich zadaniem jest ochrona powłoki lakieru przed kamieniami i innymi materiałami, które mogą w niego uderzyć. Chlapacze zatrzymują także dużą ilość brudu. 

Obecność chlapaczy nie do końca pasuje do pomysłów projektantów aut. Od lat próbują oni znacząco zmniejszyć ilość wystających elementów. Zlikwidowane zostały anteny, uchwyty holownicze, listwy ochronne itd. Dlatego, większość nowoczesnych samochodów fabrycznie nie posiada chlapaczy. Mimo że nie są one standardowym wyposażeniem, można pomyśleć nad ich montażem. Na rynku dostępnych jest wiele chlapaczy w najróżniejszych rozmiarach i kształtach. 

Chlapaczy samochodowych czy warto 

Jak wspomniano wcześniej, dzisiaj o wiele mniej samochodów posiada zamontowane chlapacze. W sklepach internetowych lub stacjonarnych sklepach samochodowych można znaleźć chlapacze dedykowane dla konkretnych modeli samochodów. 

Dobrze dobrane osłony mają naprawdę wiele zalet. Przednie chlapacze sprawiają, że o wiele mniej żwiru i piasku odbija się od drzwi i progów. Kolejną kwestią jest o wiele wolniejsze tempo zabrudzenia bocznych części nadwozia. Duże znaczenie mają także tylne chlapacze, które ograniczają ilość błota i wody, które przenoszone są przez koła. Dzięki temu tylna część nadwozia nie jest taka brudna. 

Chlapacze ochraniają także kierowców znajdujących się z tyłu. Zatrzymują one kamienie, które mogłyby wyprysnąć spod kół i wylądować na czyjeś masce. 

Montując chlapacze, trzeba bardzo uważać. Łatwo można uszkodzić warstwę, która chroni podwozie przed rozwojem rdzy. W przypadku niektórych modeli samochodów konieczne jest wywiercenie otworów, aby zamontować osłonki. Jest to dość ryzykowne i trzeba to wykonać z wielką starannością o szczegóły. 

O czym pamiętać montując chlapacze?

Decydując się na zamontowanie chlapaczy, konieczne jest stałe kontrolowanie poziomu zanieczyszczeń. Zimą zbiera się w nich naprawdę spora ilość wszelkiego brudu jak np. sól drogowa. Wiosną należy zdemontować osłony i umyć je dokładnie. Umyć należy także fragmenty nadwozia, do którego chlapacze były przytwierdzone. 

Warto zaznaczyć, że ceny chlapaczy nie są zbyt wysokie. Komplet osłon do wszystkich kół to kilkaset złotych. Tańsze są jednak części nieoryginalne. Konieczne jest dopasowanie chlapaczy do nadwozia, tak aby tworzyły zwartą całość. Kiedy będą przylegać nierówno, można doprowadzić do uszkodzenia lakieru. 

Inna alternatywa

Chlapacze do samochodu to bardzo ciekawe elementy ochronne. Z pewnością warto się zdecydować na ich zamontowanie. Jednak nie jest to jedyna możliwość. Bardzo interesującą alternatywą jest specjalna folia ochronna. Wystarczy okleić nią wybrane elementy, aby je zabezpieczyć przed działaniem negatywnych czynników. Jest ona niezwykle skuteczna, dlatego decyduje się na nią naprawdę wielu kierowców. Folia jest praktycznie niewidoczna, nie szpeci samochodu, można ją bez problemu zerwać bez obawy o uszkodzenie lakieru. Jest ona także tańsza niż klasyczne chlapacze, jednak bardzo ważne jest jej regularne wymienianie, podczas gdy chlapacze montuje się na cały sezon.

Podobne artykuły