Moda

Czym są marki premium?

Marki premium to marki, które są promowane jako produkty o wysokiej jakości i cenie. Firma wprowadza je na rynek, aby sprawić wrażenie ekskluzywności, a zwłaszcza, aby odróżnić je od innych marek masowych. Wprowadzenie na rynek marki premium jest dylematem. Firma musi poprawić jakość lub wygląd produktu, co zwiększa koszty. Jednak aby być rentowna, firma musi stosować wyższą cenę. Ustalenie wyższej ceny oznacza mniejszy potencjalny popyt. Dlatego też firmy zazwyczaj kierują swoją ofertę do określonych grup konsumenckich, takich jak zamożniejsze osoby o wysokich dochodach.

Jaka jest różnica między markami premium a luksusowymi?

Marki luksusowe są często utożsamiane z markami premium. Są to różne pojęcia. W przypadku marek luksusowych, im wyższa cena, tym więcej konsumentów chce je mieć. Tak więc wzrost ceny odzwierciedla dodatkową satysfakcję (użyteczność), jaką uzyskuje konsument.

Koncepcja luksusowej marki jest w zasadzie taka sama jak koncepcja luksusowego przedmiotu. Wzrost ceny zwiększa satysfakcję konsumenta. Dzieje się tak dlatego, że luksus to nie tylko kombinacja ceny i jakości produktu, ale także innych aspektów, takich jak:

  • Estetyka
  • Rzadkość
  • Ekstrawagancja
  • Symbolizm

Tak więc łatwiej jest znaleźć produkty premium niż produkty luksusowe. Firma oferuje markę premium, aby odróżnić ją od innych marek na rynku masowym. Na przykład Apple uruchomił iPhone’a, aby skierować go do niewielkiej części rynku masowego, ale wciąż jest w finansowym zasięgu wielu osób. Innym przykładem jest markowa odzież ze sklepu Royal Shop https://royal-shop.pl/. Różną się od marek luksusowych tym, że są one rzadkie i często trzeba skontaktować się z producentem bezpośrednio w celu ich zakupu.

Jak firma rozwija markę premium?

Zgodnie z definicją, marka premium jest połączeniem ceny i wysokiej jakości. Tak więc sama cena nie oznacza, że marka jest marką premium. Ustalenie wysokiej ceny za produkt o niskiej jakości spowoduje porażkę w sprzedaży. Owszem, firmy mogą wpływać na postrzeganie jakości marki przez konsumentów, ale to również może zakończyć się porażką. Konsumenci stali się dziś mądrzejsi.

Jakość może obejmować różne wymiary produktu, w tym:

  • Wydajność
  • Niezawodność
  • Zgodność z opisem
  • Trwałość materiałów
  • Estetyka
  • Innowacyjność

Oprócz wymiaru jakościowego, firmy wspierają swoją markę premium innymi aspektami, takimi jak atrakcyjne opakowanie i doskonała obsługa klienta. Celem jest, aby produkty spełniały lub nawet przekraczały oczekiwania konsumentów przez nieograniczony okres czasu.

Niejednokrotnie firmy tworzą różne marki dla swoich linii produktów. Na przykład, Toyota Motor Corporation wprowadza na rynek Toyotę na rynek masowy i Lexusa na rynek premium. Firma zazwyczaj stara się wykorzystać istniejące zasoby w celu maksymalizacji zysków. Buduje pozycje w dwóch różnych segmentach rynku, wykorzystując te same zakłady produkcyjne.

Jakie są wady i zalety marki premium?

Marki premium oferują kilka korzyści. Po pierwsze, marże zysku są wyższe. Firmy naliczają wyższe ceny za swoje produkty. Konsumenci nadal je kupują, ponieważ na pierwszym miejscu stawiają wartość produktu, czyli połączenie jakości i ceny, a nie tylko aspekt cenowy. Po drugie, silna lojalność klientów. Firmy mają też bazę klientów, którzy często są skłonni stać w kolejce po najnowsze warianty produktów. Po trzecie, bardzo dobry wizerunek marki. Aby to osiągnąć, firmy muszą być w stanie utrzymać jakość przez długi czas.

Marki premium mają jednak również pewne wady. Po pierwsze, lojalność klientów jest zmienna. Może się modyfikować z takich powodów, jak zmieniające się gusta konsumentów i zmieniająca się konkurencja. Zmiana CEO w firmie może również pogorszyć postrzeganie marki, zwłaszcza jeśli następca jest postrzegany jako mniej innowacyjni niż ich poprzednik. Po drugie, oferowanie marek premium wiąże się z wyższymi kosztami. Oprócz kosztów produkcji, firmy zwykle wydają dużo pieniędzy na koszty marketingowe. Po trzecie, uszczerbek na reputacji, w przypadku jednej linii produktów, może zniszczyć ogólny wizerunek marki. Firmy często wprowadzają wiele linii produktów pod tą samą marką.

 

Podobne artykuły